مطالعۀ زبانی متن ادبی
مطالعۀ زبانشناختی متن ادبی
مطالعۀ زبانشناختی متن ادبی
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: dpoormozaffari@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: داوود پورمظفری |
نیمسال تحصیلی: دوم
| گروه: زبان و ادبیات فارسی | دانشکده: ادبیات وعلوم انسانی |
تعداد واحد:2 | نام درس: مطالعۀ زبانی متن ادبی | دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: کارشناسی ارشد
| ||
هدف کلی: مطالعۀ زبانشناختی متن ادبی | ||
اهداف یادگیری: تبیین و تشریح متون ادبی بر مبنای نظریههای زبانشناسی، توصیف مؤلفههای زبانی متون ادبی در سطوح مختلف آوایی، صرفی، نحوی و معناشناختی. | ||
رفتار ورودی: دانشجو باید پیش از شروع درس با لایهبندیهای زبان در نظریۀ ساختارگرایی آشنایی داشته باشد و مباحث اصلی مطرح در هر یک از شاخههای اصلی زبانشناسی ساختارگرا را بداند. | ||
مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس مناسب، منابع کتابخانهای، دسترسی به منابع االکترونیک و مقالات مرتبط.
| ||
روش تدریس: آموزش تئوریک و بهکارگیری آنها در تحلیل و توصیف متون ادبی: آموزش مباحث اصلی زبانشناسی از سوی استاد و کاربستِ آنها به منظور توصیف متون ادبیِ برگزیده از سوی دانشجویان.
| ||
وظایف دانشجو: از جلسۀ سوم هر یک از دانشجویان موظف است مباحث تئوریک تدریس شده را برای توصیف یک لایۀ زبانی متن برگزیده بهکار گیرد و گزارش آن را در جلسۀ بعد به استاد تحویل بدهد.
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون پایانی درس 16 نمره دارد که از کتابها و مقالههای معرفی شده طرح خواهد شد. 4 نمره نیز به کار کلاسی تعلق میگیرد. | ||
منابع درس: سبکشناسی دکتر محمود فتوحی، مقامات شیخ جام، مقامات خواجه عبدالله انصاری و مقامات شیخ حسن بلغاری، چند مقاله در زمینۀ سبکشناسی
|
همکاران ارجمند میتوانند برای آگاهی بیشتر درباره روشها و فنون تدریس و بهویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.
هفتة یکم. جلسۀ نخست: 8/11/98 معرفی منابع، نقد و ارزیابی منابع، مختصری در چگونگی شیوۀ تدریس، امتحان، |
هفتة دوم. جلسۀ دوم: 15/11/98 بررسی نسبت سبکشناسی و زبانشناسی و دانشهای ادبیهای ادبی |
هفتة سوم. جلسۀ سوم: 22/11/98 این روز تعطیل رسمی است، لذا جلسۀ جبرانی آن تا پیش از تاریخ جلسۀ بعد برگزار میشود. بیان مسائل پایه در تحلیل سبکشناختی |
هفتة چهارم. جلسۀ چهارم: 29/11/98 طرح مباحث تئوریک و بنیادین لایۀ آوایی سبک به همراه ارائۀ شواهدی از متون نثر صوفیانه |
هفتة پنجم. جلسۀ پنجم: 6/12/98 طرح مباحث پایه در لایۀ صرفی زبان و تحلیل سبکی متن به همراه ارائۀ شواهد + بررسی تمرینهای دانشجویان در لایۀ آوایی سبکِ متون برگزیده |
هفتة ششم. جلسۀ ششم: 13/12/98 بیان مسائل اصلی در لایۀ نحوی زبان و تحلیل سبکی متن به همراه شواهد از متون صوفیانه + بررسی تمرینهای دانشجویان در لایۀ صرفی سبک |
هفتة هفتم. جلسۀ هفتم: 20/12/98 تبیین مباحث پایه در معنیشناسی واژگانی و تحلیل سبکی به همراه شواهد از متون صوفیانه + بررسی تمرینهای دانشچویان در لایۀ نحوی سبک
|
هفتة هشتم. جلسۀ هشتم: 27/12/98 طرح مباحث اصلی بلاغت و استفاده از آنها در تحلیل سبک به همراه نمونههایی از متون صوفیانه + بررسی تمرینهای دانشجویان در سطح واژگان |
هفتة نهم. جلسۀ نهم: 19/1/99 تبیین مسائل پایه در تحلیل ایدئولوژی در متون ادبی به همراه نمونهها + بررسی تکالیف دانشجویان در تحلیل بلاغی سبک |
هفتة دهم. جلسۀ دهم: 26/1/98 معرفی سبکشناسی لایهای، مزایا و کاستیهای الگوی دکتر فتوحی + بررسی تمرینهای دانشجویان در سطح ایدئولوژیک |
هفتة یازدهم. جلسۀ یازدهم: 2/2/99 معرفی ژانر گفتارنوشت و لایههای سبکی آن |
هفتة دوازدهم. جلسۀ دوازدهم: 9/2/99 بیان مسائل در زمینۀ ژانر، وجه و مطالعات ژانر |
هفتة سیزدهم. جلسۀ سیزدهم: 16/2/99 ارزیابی کلی تکالیف دانشجویان به عنوان فعالیتی در سبکشناسی لایهای و رفع اشکال از آنها در این جلسه دانشجویان به جمعبندی نهایی دربارۀ تکلیف کلاسی خود میرسند.
|
هفتة چهاردهم. جلسۀ چهاردهم: 23/2/99 مرور تاریخ سبکشناسی و مطالعات نوین سبکی در قرن بیستم
|
هفتة پانزدهم. جلسۀ پانزدهم: 30/2/99 آسیبشناسی مطالعات سبکشناسی در لایۀ صرفی و ساخت واژه (1)
|
هفتة شانزدهم. جلسۀ شانزدهم: 6/3/99 آسیبشناسی مطالعات سبکشناسی در لایۀ صرفی و ساخت واژه 21)
|